Nieuwe Nepalese haarspeldbochtweg een ‘must’ voor lange-afstandrijders

IMG_3637

Foto Miriam Lindwer

Als in maart 2015 de B.P. Koirala snelweg in oost Nepal officieel wordt geopend, kunnen lange-afstandrijders hun borst nat maken. Met de voltooiing van de spectaculaire weg, die Kathmandu Vallei met het zuiden van Nepal verbindt, wordt de wereld een ‘must drive’ kunstwerk rijker.

Voordat de Japanse overheid de bouw van de bijzondere snelweg besloot te steunen, waren het China en India die de lijst van ’s werelds mooiste wegen in Azië aanvoerden. De Guoling Tunnel Road in China, uitgehakt in de rotsen van de Taihang Mountains, is een waar menselijk kunstwerk. In India vormt de Khardung La op een hoogte van 5300 meter de hoogst begaanbare weg ter wereld.

Binnenkort heeft Nepal de eer de 174 km lange B.P. Koirala snelweg aan deze lijst toe te voegen. De landschappelijke schoonheid van deze route is opmerkelijk: een combinatie van prachtige rivieren, landelijke dorpjes, uitgestrekte bossen en schitterende bergpassen, de mooiste die er in Nepal te vinden zijn. In combinatie met de verschillende fasen van voltooiing van de weg – van hagelnieuw Japans asfalt tot modderige steile zandpaadjes en alles er tussenin – maakt dat de weg zeker voor motorrijders tot een ware belevenis.

Japanse ingenieurs en hun Nepalese teams werken momenteel hard aan de voltooiing van de weg, die bekend staat om haar haarspeldbochten en dwars over bergpassen. De weg staat ook wel bekend als de Sindhuli of Banepa Bardibas snelweg. De weg verbindt de Kathmandu Vallei met het oostelijke deel van het Terai laagland. De weg is vernoemd naar een voormalig politiek leider van Nepal, Bishweshwar Prasad Koirala.

IMG_3429

Foto Lucia de Vries

Decennia lang ging al het bus- en vrachtvervoer richting het oosten van Nepal via Mugling en de Terai. Dit betekende een enorme omweg: het verkeer werd eerst 100 km naar het westen en 50 km naar het zuiden over gebrekkige wegen geleid om de neus vervolgens oostwaarts te draaien en ruim een halve dag later weer vlak onder Kathmandu uit te komen. De nieuwe snelweg leidt het verkeer rechtstreeks naar het zuid-oosten.

De weg komt uit op de East-West snelweg, en de dichtbijzijnste stad is Janakapur. Deze stad is het culturele centrum van de Maitili cultuur, met haar eigen taal en prachtige kunstvormen.  Janakpur is een pelgrimsbestemming voor de Hindoes, die de beroemde Janaki Mandir temple tenminste eens in hun leven bezocht moeten hebben.

Vooralsnog is de B.P. Koirala snelweg een verlaten route. Als we de weg in 2014 verkennen zien we op het hele stuk slechts twee andere motorrijders. Wel zien de diverse lokale bussen, en enkele kleine vrachtwagens. Kinderen spelen op de weg, en vrouwen leggen er hun oogst te drogen. Dit is deels doordat een stuk van ruim 30 km nog niet klaar is, wat betekent dat het verkeer over een modderweg wordt omgeleid.

IMG_3653

Foto Miriam Lindwer

De nieuwe route voert door vier districten: Kavrepalanchowk, Ramechap, Sindhuli en Danusha. De weg start in het toeristische stadje Dulikhel, met uitzicht op de besneeuwde Himalaya. Na het Boeddhistische pelgrimsplek Namo Buddha gepasseerd te hebben, voert de weg langs de slaperige bazaarstadjes Dapcha, Bakunde Besi, Katunje en Mangaltar.  De route volgt vervolgens het dal van de Dushkosi en Sunkosi rivieren, die bij het dorpje Kulkoth samenvloeien. Dit levert een spectaculair uitzicht op. Hierna begint het hoogtepunt van de weg: de route naar de Sindhulipas, die via talloze haarspeldbochten wordt bereikt. De weg naar beneden doet opnieuw denken aan een adembenemende achtbaan.

Hierna leidt de weg door de hoofdstad van Sindhuli, Sindhulimadi. Na het passeren van de bazaarstadjes Kamalamai en Bhiman arriveert de weg in het laagland, de Terai, waar men via de East-West Snelweg richting Janakpur rijdt. Het “eindpunt” van de route is de beroemde Janaki tempel in Janakpur, een prachtig cadeau als je na dik tien uur rijden ’s avonds stoffig en moe het stadje komt binnenrijden.

Wie de weg wil berijden terwijl ze nog nieuw is, moet snel zijn. Zolang de BP Highway nog niet helemaal klaar is loont het voor het beroepsvervoer nog niet om deze weg naar het oosten van Nepal te rijden. Daardoor is het zeker nu nog een unieke pas voor motorrijders waar je de grenzen van je techniek naar hartelust kunt uitproberen zonder dat je direct gevaar van het verkeer om je heen ondervindt.

De meest stijlvolle manier om de haarspeldweg te berijden is per klassieke Enfield, die in Kathmandu te huur zijn.

Lucia de Vries

(Met dank aan Martin Schoenmakers)

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s